Ben ukončil závodní kariéru

29. říjen 2013 | 16.21 |
› 

Článek s oficálním vyjádřením týmu Ducati i Bena Spiese ohledně jeho ukončení závodní činnosti jsem sem již dávala. Můj osobní komentář k oné záležitosti jsem slíbila a chtěla napsat už někdy v sobotu, ale neměla jsem na to čas, tak se k tomu dostávám konečně teď.

Co říct na začátek? Snad jen, že mě tohle jeho rozhodnutí opravdu překvapilo a zaskočilo. Něco takového jsem vůbec nečekala. Ano, bojoval se zraněním, ale mě vůbec nepřišlo na mysl, že by to chtěl řešit takhle. Inu, je to, jak to je, musíme to respektovat, ale už teď vím, že mi na té dráze bude prostě chybět.

Já jsem Bena zaznamenala někdy v roce 2007, to už byl v americkém superbikovém šampionátu AMA hvězdou a jeho jméno se začalo skloňovat v souvisloti se Suzuki v MotoGP, kdy za ně testoval. Všichni o něm mluvili jako o velkém talentu a jako o budoucí hvězdě, tak mě to zaujalo a jelikož to bylo v době, kdy se ze mě začínala stávat opravdová motoristická fanynka (do té doby jsem vše sledovala pouze okrajově), tak bylo na čase vybrat si nějaké oblíbence. Tak se nějak stalo, že jsem si oblíbila Bena, i když jsem ho závodit vůbec neviděla, protože zatím stále jezdil v AMA. A navíc, buďme upřímní, líbil se mi (ano, i tohle občas u holek hraje roli při výběru jejich oblíbence, nebývá to však ten nejdůležitější faktor :-P ). 

Když v roce 2009 vstupoval do Mistrovství světa superbiků, byla jsem nadšená, protože jsem mu konečně mohla fandit. Sice mě trošku překvapilo, že jde k Yamaze, protože on byl až do té doby spojován se Suzuki, ale co, mohla by to být pro něj nová výzva, říkala jsem si. Ben v tom roce vyhrál téměř vše a získal titul mistra světa. Platilo tak u něj heslo přišel, vyhrál, odešel. Mimochodem, jeho týmovým kolegou byl britský závodník Tom Sykes. Nenápadný a velmi podceňovaný. Já osobně jsem ho podporovala, tahle týmová dvojice byla mou nej, ale zároveň mi bylo Toma líto, protože Ben byl upřednostňovaný, tedy alespoň to tak vypadalo. A podívejte se, kde je teď Ben a kde Tom. Ne, nechci být sentimentální, ale prostě si nemůžu pomoct. Když nad tím teď tak přemýšlím, tak Tom od té doby udělal strašně velký posun a teď mi přijde, že je to úplně jiný Tom než tenkrát.

Zpátky ale k Benovi. Ten po jednom roce stráveném ve WSBK odešel do MotoGP. Zůstal věrný Yamaze, když šel do satelitního týmu Tech 3. V té době byl ještě příchod nováčků na tovární stroje zakázaný, takže stejně ani jinou možnost neměl. V týmu nahradil dalšího mého oblíbence, a to Jamese Toselanda, který odešel zpět do WSBK a později ze zdravotních důvodů ukončil závodní kariéru. A Ben při své debutové sezóně zapůsobil, když se dvakrát dokázal probojovat na stupně vítězů. Přestup do továrního týmu pro příští sezónu proto nebyl překvapením. 

V letech 2011 a 2012 jezdil v továrním týmu Yamahy jako týmový kolega Jorge Lorenza. Moje nejoblíbenější dvojice. Teď nad tím můžu jen melancholicky zamáčknout slzu v oku. Rok 2011 se mu vydařil, když v Assenu vybojoval své první (a bohužel také jediné) vítězství v MotoGP.

A zrovna to bylo na GP, kde Yamaha slavila své výročí a oba motocykly měly speciální zbarvení. Kromě toho byl ještě třikrát na stupních vítězů, kdy v posledním závodě sezóny ve Valencii byl velmi blízko svému druhému vítězství. Nebylo tedy pochyb o tom, že v týmu zůstane i další rok. Jenže rok 2012 byl snad prokletý. Když neodstoupil vinou techniky či pádu (který byl také většinou po nějaké technické závadě), tak jeho výsledek v cíli rozhodně nebyl takový, jaký by si přál. V Holandsku a Německu to vypadalo, že se zvedl, ale bylo to jenom zdání. Trápení pokračovalo a pokračovalo. Závěr sezóny ani nedojel, protože v Malajsii upadl a zranil si rameno. A tady to všechno začalo. Ben se léčil téměř celou zimní přestávku.

Pro roky 2013 a 2014 se upsal satelitnímu týmu Pramac Ducati. Z tohoto rozhodnutí jsem já osobně nebyla šťastná, ale říkala jsem si, že třeba změna týmu mu prospěje po těch problémech z roku 2012. Jenomže jeho zdravotní potíže s ramenem pokračovaly. Odjel první dva závody v sezóně. Vypadalo to, že vynechá pouze ten další, jenže problémy neustávaly a on nakonec vynechal závody dva, aby se pokusil o návrat při GP Itálie. To byla tak trochu jeho domácí GP, protože Ben, když není doma v USA, tak bydlí právě v Itálii. Ben se zúčastnil tréninků, nakonec se však v sobotu rozhodl dál nepokračovat, protože si ještě nebyl jistý a necítil se na to. Vynechal pak další 4 závody. Velký návrat se plánoval na jeho domácí Velkou cenu Indianapolis. Těšila jsem se. A taky jsem měla obavy. A ty se bohužel naplnily. Ben odjel tři tréninky, upadl a poranil se. Zranil si levé rameno. Takže naštěstí ne to, se kterým tak dlouho bojoval. Doma pak podstoupil operaci obou svých ramen najednou. Vypadalo to na dobu léčení tak 4 týdny. Ale natahovalo se to čím dál tím víc, až už začínalo být jasné, že letos už si nezazávodí. Říkala jsem si, že je to možná dobře, ať se dá do pořádku a začne příští rok s čístou hlavou. 

Příští rok. Jelikož toho letos moc neodjel, začaly se šířit různé drby. I když měl s Ducati pro rok 2014 smlouvu platnou, nebylo jisté, jestli u nich bude pokračovat. Začalo se povídat, že se vrátí do WSBK. Což by pro mě bylo super. Spekulovalo se, že by mohl jít na Ducati a jeho týmovým kolegou by mohl být buď Chaz Davies, nebo Leon Camier. Oba mám ráda, takže už jsem si malovala svůj tým snů :-) Jenže to dopadlo jinak.

Ducati oznámila, že pro příští rok s Benem rozvazují smlouvu a v návaznosti na to Ben oznámil, že s motorsportem končí :-( Musím říct, že mě i nějaká ta slza ukápla. Vážně. To víte, bylo docela těžký smířit se s tím, že jeden z mých největších závodních hrdinů končí a na závodní dráze už ho pravděpodobně nikdy neuvidím. Ale tak fanoušci to samozřejmě musí respektovat, je to jeho rozhodnutí, on ví (snad), co je pro něj nejlepší. Já mu rozhodně přeju jen a jen to nejlepší do budoucna, ať už se rozhodne dělat cokoliv. Vím o něm, že má cyklistický tým, má snad i nějakou restauraci, takže o něm možná ještě uslyšíme.

Jeho příběh mi připomíná příběh mého dalšího velkého oblíbence, a to Jamese Toselanda, jehož jméno už tu taky padlo. James byl ve WSBK jedno dobu velká hvězda, a kvůli němu jsem vlastně na Superbiky začala koukat :-) Získal dva tituly mistra světa, v letech 2004 a 2007. V letech 2008 a 2009 jezdil v MotoGP shodou okolností na satelitní Yamaze Tech 3 a nepředváděl špatné výkony. Nicméně asi sám cítil, že to nebylo to pravé a on se v roce 2010 rozhodl vrátit zpět do Superbiků. Jezdil na Yamaze a nebylo to vůbec zlé, vybojoval pár pódiových umístění. Konec sezóny byl však katastrofa, když poslední 4 závody nedokončil. V roce 2011 to zkusil s BMW, které vstupovalo do šampionátu. Nicméně závodů více nedojel než dojel, navíc v Aragonu se zranil. On bojoval dlouho se zraněním ruky. A tohle byla asi poslední kapka. Od lékařů slyšel, že může pokračovat v závodění, v tom případě by ale jeho problémy s rukou mohly pokračovat a vedly by až k její amputaci. James se rozhodl správně. Zdraví postavil na první místo. Stále může dělat věci, které ho baví. Je dobrý muzikant a zpěvák. Již v době, kdy závodil, měl skupinu Crash, která většinou hrála cover verze písní od známých skupin. Momentálně má skupinu s názvem Toseland, a hrají a skládají si vlastní písně, dokonce vydali album a plánují turné. Také se oženil se zpěvačkou Katie Melua. U motorsportu samozřejmě zůstal. Občas se objevuje jako spolukomentátor u BBC. Je také závodním mentorem Dannyho Kenta (který vozí na své kapotě číslo 52 právě kvůli Jamesovi) a také mentorem a trenérem Sylvaina Barriera. I díky němu je Sylvain již dvojnásobným šampiónem v kategorii Superstock 1000.

To jsem ale od Bena docela dost odbočila. Nicméně považovala jsem za nutné tu zmínit i Jamese :-P

Jistě už jste si všimli, že mám nový banner (jestli to tak můžu nazvat) či titulek, jak říká administrace na blbne.cz. Ano, je na něm Ben. Je to sice spíchlé horkou nití, jak se tak říká, ale já to takhle jednoduchý chtěla, prostě jen obrázky z průřezu jeho kariérou vedle sebe :-)

A ještě jeden dodatek. Na začátku každé motoristické sezóny sem dávám TOP 10 žebříčky svých oblíbenců. Nevím, jestli budu schopná to příští rok udělat. V MotoGP totiž nebudu mít jedničku. Teda, kdyby Ben závodil a odešel do SBK, tak bych ji neměla taky. Takže, buď žádný žebříček nebude (čož by mi bylo líto), nebo sem dám deset pilotů seřazených abecedně bez pořadí, a nebo si třeba přes zimu nějakou tu jedničku najdu. A ještě je jedna možnost. Sestavit žebříček od 10. místa po 2. a to první vynechat :-P

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře