VC Brazílie 2012

26. listopad 2012 | 11.43 |

Poslední závod Formule 1 letošní sezóny se odjel o uplynulém víkendu na brazilském okruhu Interlagos u São Paula. A tenhle článek bude pravděpodobně z celé sezóny nejdelší, protože se dělo moc věcí, protože moc věcí a událostí teď potřebuju okomentovat, abych se z toho vypsala.

První řadu si v kvalifikaci vyjeli oba piloti týmu McLaren, když Lewis Hamilton získal poleposition a Jenson Button se postavil vedle něj. Do druhé řady se kvalifikovali Mark Webber a Sebastian Vettel. Pastor Maldonado, který se kvalifikoval na 6. místě, dostal penalizaci, takže startoval až jako 16. A to také trošku pomohlo rivalovi Vettela v boji o titul mistra světa, Fernandu Alonsovi, který tak startoval ze 7. místa. Kimi startoval jako 8., Sergio 12., Kamui 14. a Romain 18., toť k mým oblíbeným týmům Sauber a Lotus. Jenže Romain za tu špatnou kvalifikaci vlastně ani nemohl. Zase se tam motalo HRT Pedra de la Rosy, kolidovali a Romain musel do boxů pro nové přední křídlo a prostě už pak nestihl zajet rychlé kolo.

Všichni po kvalifikaci čekali, co se bude mezi týmy dít, protože Massa se kvalifikoval před Alonsa a Webber před Vettela. Nakonec se žádné takové věci neděly a, kromě penalizovaného Maldonada, všichni startovali tam, jaké místo si na roštu vyjeli. Další věc, která se hodně řešila, bylo, jestli bude v neděli pršet nebo ne. Některé zdroje tvrdily, že déšt na 100 % přijde, někteří naopak tvrdili, že to s tím deštěm zas tak ''horké'' nebude. No nakonec měli pravdu ti první.

Závod začal na suché dráze, ale za zatažené oblohy a sem tam se nějaká ta kapka deště objevila. Dobrý start předvedli oba piloti McLarenu, ale perfektní start měl jak Alonso, tak hlavně Felipe Massa. Naopak nevím, co vyváděly oba Red Bully. Webber na startu předjel Vettela, to mi přišlo divné, on Mark Webber má vždycky ty starty takové slabší, tak jsem čekala, že tentokrát bude mít start slabší zase, možná i že to udělá schválně, aby před sebe pustil Vettela a pomohl mu tak v boji o titul, a on udělal přesný opak. No a pak se to stalo. Vettel byl v nájezdu do jedné ze zatáček dlouhý, a když se vracel, tak narazil do Bruna Senny a ten to pak nestačil ubrzdit a vrazil do Sergia jedoucího před sebou. Pro Bruna i Sergia to znamenalo konec v závodě, zatímco Vettel pokračoval, na konci pole, ale pokračoval. Říkejte si, co chcete, ale za tohle měl prostě Vettel dostat penalizaci průjezd boxy. V té chvíli už také vypadl Pastor Maldonado, takže týmu Williams stačilo jedno kolo k tomu, aby už v závodě nepokračovali. Škoda.

Na čele se drželi Hamilton a Button, kteří o první pozici mezi sebou velice dobře bojovali. Za nimi se perfektně držel Nico Hülkenberg s vozem Force India. A pak už jeli Alonso, Massa, no a dopředu už se dral i Vettel. A neustále se počítalo, kolik bodů musí mít Vettel, aby se stal mistrem světa, kolik bodů musí mít Alonso, aby byl mistrem svěa. 

Po devíti kolech už jel Vettel na šestém místě a byl to zase on, kdo imaginárně vedl šampionát.

Na čelo se dostal Button, ale Hamilton se ho neustále držel. Mark Webber se dostal do hodin a propadl se. No a mimo po havárii už byl bohužel Romain Grosjean.

A pak se stala další kontroverzní situace. Sebastian Vettel předjel Kamuie údajně pod žlutými vlajkami. Jenže ono to bylo trošku zamotaný. Na tratí totiž byla vyvěšená proužkovaná červeno-žlutá vlajka, což znamená, že na trati je mokro (což začínalo být), nebo olej nebo nějaké nečistoty, prostě, aby si jezdci dávali pozor a když je vyvěšená tato vlajka, tak se předjíždět může. Jenže nad toutou vlajkou traťoví komisaři vyvěsili i vlajku žlutou a na elektronických tabulích svítila taky žlutá. To byl ale Vettel stále za Kamuiem. Potom dokonce na jedné elektronické vlajce svítila zelená, následně však svítily barvy žluté. A v té chvíli Vettel předjel Kamuie. Komisaři po závodě řekli, že všechno bylo v pořádku, protože byla ta proužkovaná vlajka. Tak to by ale měli nějak značit i na těch elektronických tabulích, jaká vlajka je vyvěšená, protože tam prostě svítila žlutá a pod tou se předjíždět nesmí. Navíc to bylo po nehodě Romaina, takže bych se vůbec nedivila, kdyby žluté vlajky byly opravdu stále vyvěšené. Budu si muset někde na internetu znovu najít tento okamžik, protože mě to zajímá. Je to nějaký divný...

Déšť sílil a jezdci zajížděli ke svým mechanikům pro pneumatiky do přechodných podmínek. Pouze Button a Nico Hülkenberg stále vyčkávali na trati a tak se stalo, že Nico se ocitl na druhém místě těsně za Buttonem. No a o pár kol později se to vážně stalo. Nico se dostal do vedení závodu! Jsem si mohla palce umačkat, jak jsem mu takový úspěch přála. V té chvíli mi byl nějaký souboj o titul mezi Alonsem a Vettelem úplně fuk.

Jenže pro předchozích kolizích bylo na trati moc úlomků a nepořádku a na jeden z těchto úlomků najel také Nico Rosberg a způsobil si defekt zadního kola. Ředitelství závodu tak na trať vyslalo safety car, aby se mohl nepořádek uklidit. A také v té chvíli do boxů zajeli jak Hulki, tak i Button a vrátili se na trať ve stejném pořadí, v jaké jeli předtím, tedy Hulki první a Jenson Button druhý. Za nimi jeli Hamilton, Alonso, Vettel, Kamui, Webber, Paul di Resta, Daniel Ricciardo a Kimi. To už déšť trošku ustal, jenže netrvalo dlouho a na trati se objevily další kapky. Když zajel safety car do boxů, tak si většina jezdů udržela své pozice, akorát Kamui, k mé velké radosti předjel Vettela a i Webber se propadl.

Lewis Hamilton byl těsně za Buttonem a využil toho a dostal se na druhou pozici. Kamui do toho šel také naplno a předjel Fernanda Alonsa. Tím se stalo, že Alonso a Vettel jeli za sebou, ale výhodu měl stále Vettel. Jenomže pár zatáček na to, to Alonso Kamuiovi vrátil. No a před Vettela se dostal Massa, který tím výrazně pomáhal Alonsovi. 

Lewis Hamilton začal zajíždět velmi rychlé časy a přibližoval se k Nicovi. Nico v jedné ze zatáček mírně chyboval, dostal se do smyku a Hamilton toho využil a dostal se tak do vedení. To už začaly další pit stopy a někteří jezdci si nazouvali pneumatiky do sucha, ačkoliv trať suchá rozhodně nebyla.

O rozruch se zase postaral, kdo jiný než Kimi. Vyjel mimo trať, chtěl se na trať vrátit po jedné z uliček, které vedou kolem trati, jenže ona ta ulička byla zavřená. Takže se musel otočit a vrátit....

V té době se na čele děly věci. Hamilton vedl, ale Nico byl těsně za ním. Navíc se mezi nimi pletli Timo Glock a Heikki Kovalainen o kolo zpět. Nico se zkusil před Hamiltona dostat, jenže na té mokré trati se mu to sklouzlo a už to bylo. Pro Hamiltona tím závod skončil úplně, Nico se do něj ještě dokázal vrátit. Do vedení se tak dostal Jenson Button a Alonso byl najednou třetí za druhým Massou. A pak se stalo to, co asi všichni čekali. Massa zpomalil, aby se k němu Alonso dotáhl a potom ho i předjel. Nic jiného totiž Ferrari nemohlo udělat. Jenomže ani průběžné druhé místo Alonsovi k titulu nestačilo, Vettel si v pohodě kroužil na šestém místě.

Nico Hülkenberg, snad hned v dalším kole po oné kolizi, dostal penalizaci. A to mě právě naštvalo. Ten manévr byl dost podobný (ne-li stejný) jako ten, co předvedl Vettel na startu závodu. Vettela vůbec nevyšetřovali, žádná penalizace nepřišla, prostě nic. Nica taky nevyšetřovali, tomu tu penalizaci napařili hned. Tak, když to tam takhle traťoví komisaři dělají, tak buď měli dát penalizaci oběma, a nebo ani jednomu....

Piloti si pak udržovali svoje pozice a nic dramatického se moc nedělo. Až v předposledním kole havaroval Paul di Resta a musel vyjet safety car! No a to znamenalo, že závod se dojede za safety carem, tudíž se už nic nestane.

V závodě zvítězil Jenson Button před Fernandem Alonsem a Felipe Massou. Na čtvrtém místě skončil Mark Webber, pátý Nico Hülkenberg, šestý Sebastian Vettel, sedmý Michael Schumacher, osmý Jean-Eric Vergne, devátý Kamui Kobayashi a bodovanou desítku uzavřel Kimi Räikkönen. Mimo body zůstali Vitaly Petrov, Charles Pic, Daniel Ricciardo, Heikki Kovalainen, Nico Rosberg, Timo Glock, Pedro de la Rosa a Narain Karthikeyan. Paul di Resta šachovnicovou vlajku neviděl, přesto (protože vypadl těsně před koncem závodu) je ještě klasifikován. Nedokončili Lewis Hamilton, Romain Grosjean, Pastor Maldonado, Sergio Pérez a Bruno Senna. 

Toto pořadí znamenalo, že Sebastian Vettel se stal mistrem světa pro rok 2012. Stal se nejmladším trojnásobným mistrem světa v historii F1. Druhý skončil o tři body Fernando Alonso a třetí místo nakonec uhájil Kimi. Tomu pomohlo vypadnutí Hamiltona. 

V poháru konstruktérů vyhrál Red Bull. Tabulky s celkovým pořadím sem přidám ve zvláštním článku.

Já musím maximálně pochválit Felipe Massu, tak, jako jel tento závod, měl jezdit celou sezónu! A pak Hulki jel perfektní závod, škoda té chyby při předjíždění Hamiltona, jinak by z toho určitě bylo pódium. No a krásně jel i Kamui, líbilo se mi, jak držel pozici před Vettelem a bojoval s ním. A ještě musím zmínit týmy na konci pole. Mezi Caterhamem a Marussií se totiž sváděl tvrdý boj o celkové desáté místo v šampionátu, protože za to jsou větší prémie a pro tyhle ''slabší'' týmy jsou to dost důležité prémie. Do Brazílie na tom 10. místě přijela Marussia, protože Timo dojel v Singapuru 12. Jenže také ''díky'' počasí a všech těch divočin (na Interlagosu ne neobvyklých) se stalo, že Vitaly Petrov jedoucí za Caterham byl 11. a Charles Pic za Marussii 12., takže Caterham nakonec to celkové 10. místo vybojoval. Uvidíme, co to tedy bude znamenat pro příští rok, byla bych moc ráda, aby to znamenalo, že zůstane v týmu Heikki, ale obávám se, že Heikki měl v rozhovoru pro televizi Sky Sports pravdu, když řekl, že to pro něj přišlo už pozdě...

Takže sezóna skončila, já z toho mám smíšené pocity, ale o tom všem později, protože tady určitě přibude i moje zhodnocení sezóny, stejně jako již zmíněné tabulky s celkovým pořadím a kalendář na příští sezónu a tak všechno ohledně příští sezóny, které už se mimochodem nemůžu dočkat.

 

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář