Ajo Motorsport: Začátky a jak to pokračovalo dál

13. září 2017 | 18.32 |
› 

aki_ajo_1Nedávno jsem objevila článek o Aki Ajovi a vlastně celém týmu Ajo Motorsport, o tom, jak to všechno začalo. Je to velmi zajímavé čtení a jelikož já celý ten tým již několik let miluju (a Akiho taky :-D ), tak jsem se rozhodla, že článek přeložím, přidám do toho nějaké své poznámky a podělím se s vámi o něj. Článek sice vyšel už v březnu, když se letošní sezóna teprve rozjížděla, ale to nevadí, o letošní sezóně jsem tedy na konec dopsala jen krátkou zmínku. Ten překlad a to, že článek je tady, je ode mě taková pocta k příležitosti Akiho narozenin (i když kulatiny to budou až za rok :-D ), které slavil v pondělí. Respektive, kdysi jsem na to datum jeho narozenin narazila na internetu, tak jsem si to zapsala, ale nevěděla, jestli je to pravda. Letos jsem mu přes twitterový účet týmu psala gratulaci a jelikož mi na to dali "lajk", tak tuším, že to datum je tedy správné :-D

V roce 1996 Aki Ajo utrpěl vážné zranění, když havaroval během závodu finského šampionátu. Zlomil si stehenní kost a také kloub v boku. Když ležel v nemocnici, tak mu začalo docházet, že to je nejspíše konec jeho závodní kariéry. Do té doby byl docela úspěšným závodníkem, neměl žádný důvod končit se svou závodní kariérou. Byl 10násobným finským šampionem. Závodil jak na silnici, tak i na ledu. Získal také nějaké mezinárodní zkušenosti, když se účastnil Evropského šampionátu na přírodních okruzích a skončil na 6. místě. Pro sezónu 1994 se snažil dostat do Mistrovství světa, do kubatury 125cc, kde by závodil pro Team Santa Claus, ale nevyšlo to.

Po oné nehodě v roce 1996 tedy Aki zvažoval, co dál. Měl sice nějaké kontakty, byl velmi motivovaný tím, že by založil svůj vlastní tým. Vždy měl pro motocykly velkou vášeň, a byl připraven pro tento svůj další cíl pracovat velmi tvrdě. Co mu ale chybělo, to byly finance a také zkušenosti v tomto oboru. Ovšem velkou pílí se to nakonec povedlo a v roce 1996 byl tým Ajo Motorsport stvořen.

Ajo Motorsport se nejprve účastnil závodů na ledové dráze. Postupem času se ale vypracovali a účastnili větších závodních akcí. Nebylo to lehké, začátky bývají obvykle krušné. Finanční rozpočet byl napjatý a bylo těžké s tím fungovat. Aki však věděl, že je důležité, aby jeho jezdci byli vidět a také, aby měl nějaká viditelná loga sponzorů. Jeho sestra se začala o všechny tyto věci starat, podle Akiho přání vytvořila veškeré týmové oblečení pro jejich tým na ledovou dráhu.

Aki vždy rozuměl businessu v závodním světě a moc dobře věděl, že jediným způsobem, jak mít ty nejlepší závodníky a inženýry, je, aby byl finančně zabezpečený. Dokonce když byl ještě kluk, tak si sám financoval svůj motocyklový koníček tím, že opravoval staré mopedy a prodával je za dobrý zisk, což byla aktivita, díky které také rozvíjel své technické schopnosti. Jeho silný cit pro to, jak motocykly fungují a jakým směrem se ubírat, aby nastalo zlepšení, hrál v začátcích týmu velmi velkou roli.

V roce 2001 Aki pochopil, že je nezbytné v kariéře udělat další krok. Bylo na čase dostat tým na mezinárodní scénu. V té době, jistý mladý 19letý Fin Mika Kallio, jehož táta spolupracoval s Aki Ajem, doufal, že se dostane na světovou motocyklovou scénu. A tak se stalo, že Ajo a Kallio spojili své síly a vstoupili do Mistrovství světa 125cc. Jeli jen pár závodů. Svou první celou sezónu si odbyli v roce 2002. Mika se často pohyboval v top 8, jeho nejlepším výsledkem bylo 5. místo ze Španělské Grand Prix a i díky tomu byl na konci sezóny vyhlášen nováčkem roku. Poté, v polovině sezóny 2003, Mika Kallio dostal nabídku přímo od týmu Red Bull KTM, kterou jednoduše nemohl odmítnout. Aki se z odchodu svého jezdce nehroutil, naopak, rozhodl se pojmout to jako výzvu a jako svou výhodu. Začal se soustředit na to, aby měl v týmu více než jednoho závodníka a aby dostal svůj tým na vyšší úroveň. Cesty osudu jsou však nevyzpytatelné, o několik let později se právě tým Ajo stal hlavním továrním týmem KTM (2012).

aki ajo
                         Letošní představení týmu před sezónou

Jak šel čas, ukázalo se, že Aki má skvělou schopnost najít vycházející talenty. Tak objevil Mike di Meglia, se kterým se stali v roce 2008 mistry světa v kubatuře 125cc. To byl jejich první titul. Další velké úspěchy následovaly.

Byl to Aki Ajo, kdo podepsal smlouvu s mladým španělským jezdcem, který se jmenoval Marc Márquez. Společně vyhráli titul v roce 2010. Byl to první z mnoha Márquezových velkých úspěchů. O dva roky později tým slavil další titul, tentokrát s německým jezdcem Sandrem Cortesem. To už ale byl titul v kategorii Moto3. Sandro je historicky prvním mistrem světa v této nové kategorii. V roce 2015 tým Ajo Motorsport vstoupil také do kategorie Moto2. Za jezdce si Aki vybral Johanna Zarca, kterého již znal dávno předtím. Společně při své premiérové sezóně si dojeli pro titul mistrů světa. V roce 2016 ten titul zopakovali. Navíc získali s Bradem Binderem i titul v Moto3 a tým tak vstoupil do historie, když v jednom roce získal titul mistra světa v obou nižších kategoriích.

Byli tu ale další skvělí závodníci, kteří pro tým Akiho Aja jezdili. Když se podíváme do historie, tak v týmu Ajo Motorsport jezdil i Lukáš Pešek. Mnozí z vás budou určitě znát i jména Alexis Masbou, Robbin Harms, Tomoyoshi Koyama. I Dominique Aegerter si vyzkoušel, jaké to je, závodit pro tento tým. V týmu se objevili také Efrén Vázquez, Zulfahmi Khairuddin, Danny Kent, Jonas Folger, Arthur Sissis. V roce 2013 jel o titul Luis Salom a těsně to nevyšlo. O rok později o titul bojoval Jack Miller, kterému to také nakonec nevyšlo. Po několika letech se v týmu Akiho Aja objevil další Čech, když v letech 2014 a 2015 pro něj závodil Karel Hanika. V týmu se mihnul i Akiho syn Niklas. V roce 2015 bojoval o titul Miguel Oliveira, slabší první polovina sezóny mu ale nakonec znemožnila na ten titul nakonec dosáhnout.

Během všech těch let Aki pracoval a stále pracuje jako manažer nebo poradce spousty závodníků ve světě Mistrovství světa. Stal se manažerem Jacka Millera, o kterém už tu řeč byla, i manažerem Mavericka Viñalese a jeho pomoc přispěla k tomu, že se oba tito jezdci dostali až do hlavní kategorie MotoGP. Miller se dokonce dokázal dostat do MotoGP už hned z Moto3. Aki má také na starosti svou akademii jezdců, která sídlí ve Španělsku a kde hledá další případné světové šampióny.

aki_brad_aragon_2016
 GP Aragonu 2016 – místo, kde se stal Brad Binder mistrem světa Moto3

Ale téměř dvě dekády na mezinárodní scéně mohou být velmi vyčerpávající. Aki tráví každý rok zhruba 200 dní pryč z domu. Jeho život je neustále plný nějakého dění – testování kdekoliv ve světě, schůzky týkající se závodění, 18 Grand Prix v kalendáři Mistrovství světa, to vše také vede k životu plného stresu. Avšak Aki ví, jak odpočívat. Velmi často ho můžete vidět na zamrzlých jezerech ve Finsku, kde závodí na ledové dráze společně se svým synem Niklasem. Často také do Finska zve trénovat jezdce svého týmu a tráví tam čas společně. Loni se dokonce Aki zúčastnil Finského šampionátu na ledové dráze, kde startoval v kategorii veteránů. No, tento závod s přehledem vyhrál.

Před novou sezónou 2017 se očekávalo, že Ajo Motorsport bude opět jedním z hlavních aktérů roku. V kategorii Moto3 se však věci najednou seběhly trochu jinak, nastavení motocyklů jezdcům příliš nesedí a i výsledkově to zatím je spíše trápení. V nejnižší kategorii je to pro tým zatím hodně náročný rok. V Moto2 tým zahájil ambiciozní projekt s motocykly KTM. Tento některými trochu podceňovaý projekt se ale rozjel velmi dobrým směrem a tým již letos slavil několik pódiových úspěchů.

Aki Ajo však říká, že se nikdy před sezónou nepovažuje za favorita, vždy vše bere hodně zodpovědně a s nějakými předpověďmi je opatrný. Roky zkušeností, a to jak v životě, tak i v tom závodním světě, ho naučily, že nikdy nic nepřijde jednoduše a že, když dojde na zisk titulu mistrů světa, tak prostě, když se něco má stát, stane se. Aki je považován za jednoho z nejvíce úspěšných manažerů v motoristickém sportu, který si nese spoustu moudrosti z lekcí, kterými v minulsoti prošel.

Příběh Aki Ajova osobního úspěchu se skrývá ve třech věcech: jsou to vášeň, motivace a vědomí, že úspěch získáte pouze, pokud budete tvrdě pracovat.

Na závěr tedy ještě citace Akiho slov: "Jsem prostě jenom obyčejný chlap, který tvrdě pracuje. Když máte takový tým, tak následujete svou vášeň, pracujete tvrdě a stále stojíte nohama na zemi. Prostě to nějak musíte udělat, aby se to povedlo."

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář