Polovina sezóny 2017: MotoGP (část I.)

23. červenec 2017 | 19.30 |
› 

motogp_1V šampionátu MotoGP je momentálně letní přestávka, oficiálně se nezávodí. Přestávka přišla přesně v polovině sezóny a já bych proto ráda napsala své hodnocení oné první půlky sezóny 2017. Je to spíš takové mé hodnocení každého jezdce zvlášť. U každého jezdce je uveden i tým, ve kterém závodí a motocykl, na jakém jezdí. Také samozřejmě nechybí informace o tom, kolik má ten který jezdec aktuálně počet bodů a na jaké se nachází pozici v šampionátu. Jezdci jsou řazeni abecedně podle příjmení. Na úvod tohoto článku jsem ale ještě zařadila nějaké ty statistiky.

V první polovině sezóny se jelo 9 závodních víkendů, ve druhé polovině sezóny se pojede úplně stejný počet závodních víkendů.

V těchto 9 závodech jsme viděli 5 různých vítězů (Viñales, Márquez, Pedrosa, Dovizioso, Rossi). Na stupních vítězů se objevilo 10 různých jezdců (Márquez, Viñales, Pedrosa, Dovizioso, Rossi, Petrucci, Folger, Lorenzo, Crutchlow, Zarco). Nejvíc podiových umístění v první polovině sezóny zaznamenali jezdci Repsol Hondy Marc Márquez a Dani Pedrosa – oba shodně 5. Nejvíce vítězství získal Maverick Viñales, a to 3.

Co se národnosti týče, tak na nejvyšším stupínku to zatím byl Ital nebo Španěl. Na dalších místech na pódiu už se ale objevil také Francouz, Němec a Brit.

Zajímavý souboj je také mezi konstruktéry. Yamaha letos vyhrála 4 závody, Honda se radovala 3krát, no a 2krát vyhrála Ducati.

Jonas Folger a Johann Zarco se poprvé v MotoGP podívali na stupně vítězů. Jejich výkon je o to působivější, že se jedná o jejich první sezónu v této kategorii.

Nejvíce pole position získali Marc Márquez a Maverick Viñales – oba 3. Dani Pedrosa startoval z prvního místa na roštu 2krát, Johann Zarco měl 1 pole position.

Nejvíce nejrychlejších kol závodu získal v první polovině letošní sezóny Maverick Viñales, a to 3. Jonas Folger zajel 2 nejrychlejší kola závodu (a je prvním Němcem, kterému se něco takového povedlo). Po 1 nejrychlejším kole závodu mají na svém kontě Dani Pedrosa, Marc Márquez, Johann Zarco a Scott Redding.

V kategorii MotoGP již aktuálně není žádný jezdec, který by do cíle dojel ve všech 9 závodech. Je tu několik jezdců, kteří dojeli do cíle v 8 případech (a všechno na bodech), ale 9 závodů do cíle nedojel nikdo.

Nejvíce kol na prvním místě v závodu odjel Maverick Viñales, a to 58. Za ním je s 44 koly Dani Pedrosa, Marc Márquez byl na čele 43 kol. Následují Andrea Dovizioso (27 kol), Johann Zarco (23), Valentino Rossi (19), Jonas Folger a Jorge Lorenzo (oba 5) a Danilo Petrucci (1).

Mezi nováčky vede Johann Zarco s 84 body, za ním je jeho týmový kolega Jonas Folger s 71 body.

Další nováčci jsou daleko za nimi. Alex Rins má 7 bodů a Sam Lowes má zatím body 2.

Mezi jezdci nezávislých týmů je na tom nejlépe také Zarco (84). Následují Folger (71) a Petrucci (66). V této kategorii je celkem 13 jezdců ze 7 týmů.

V pořadí konstruktérů vede Yamaha se 184 body. Na druhém místě je Honda se 166 body a třetí je Ducati, která má 152 bodů. Za nimi jsou Suzuki (35), Aprilia (34) a KTM (16).

Mezi týmy vede Movistar Yamaha, která má 243 bodů. Druhá je Repsol Honda (232) a třetí Ducati (188). Za nimi pak jsou Tech 3 Yamaha (155), Pramac Ducati (99), LCR Honda (64), Aspar Team (64), Marc VDS (64), Avintia (52), Suzuki (36), Aprilia (34) a Red Bull KTM (22).

Pořadí mezi jezdci teď rozpitvávat nebudu, protože to je vždy uvedeno u každého z nich v jeho hodnocení. Jen pro začátek řeknu tolik, že takhle těsný šampionát už dlouho nebyl (pokud vůbec někdy). První 4 jezdci jsou v 10 bodech, to je naprosto neskutečné. A ten 5. za nimi ztrácí 16 bodů na toho před sebou a tedy 26 bodů na prvního. Takže je taky stále ve hře. Ono, když se to tak vezme, tak ani ti další ještě nejsou úplně daleko. Prostě zatím velmi vyrovnaná sezóna.

Karel Abraham (Pull&Bear Aspar Team; Ducati)
Počet bodů: 20
Pořadí v šampionátu: 19.

Karel nezačal vůbec špatně, když v Kataru skončil na 14. pozici. V Argentině se dokonce kvalifikoval do 1. řady, když se ve svém kvalifikačním kole vytáhl za Márquezem. V závodě z toho bylo pěkné 10. místo. Našinci dost kritizovali, jak to, že, když startoval z první řady, tak to nedojel na pódiu. Tuhle kritiku jsem nechápala a, popravdě řečeno, nepochopila dodnes. Já říkala "Nekritizujte, radujte se, může to být letošní nejlepší výsledek". No, na dlouhou dobu jsem měla pravdu. Závod v USA totiž nedokončil poté, co havaroval hned na začátku závodu. V Jerezu byl 15., ve Francii závod opět nedokončil, tentokrát však kvůli nějakým technickým problémům. V Itálii byl 16., v Katalánsku 14. V Nizozemsku ale zajel svůj životní závod, vyrovnal si své MotoGP maximum, když dojel do cíle na krásné 7. příčce. V Německu byl ale až 17. Já si nemyslím, že by to zatím byla nějaká špatná sezóna. Body sbírá a to je dobré. Navíc byl již dvakrát v top 10 a to vzhledem k okolnostem vůbec není zlé. Po několika letech to vypadá, že by mohl mít v MotoGP docela dobrou sezónu, takže jen tak dál. Navíc, on má vůbec nejhorší motorku v poli, je to totiž Ducati specifikace 2015.

Héctor Barberá (Reale Avintia Racing; Ducati)
Počet bodů: 21
Pořadí v šampionátu: 18.

Další jezdec satelitní Ducati, který se zatím hledá. Ten má ale motorku specifikace 2016. Nicméně, musím říct, že je pro mě Héctor takové trochu zklamání zatím. Loni pravidelně bojoval o top 10 a ve většině případů v té top 10 opravdu byl. Letos to tedy není úplná katastrofa, protože na bodech on většinou dojede do cíle, ale není to ono prostě. Já jsem asi čekala něco trochu víc. V Kataru byl 13., v Argentině taky tak, v USA pak skončil 14. V Jerezu byl 12., v Le Mans nedokončil (odstoupil hned v úvodu závodu kvůli technickým problémům), v Itálii byl 14., v Katalánsku si zatím zajel svůj nejlepší letošní výsledek, když byl 9. V Nizozemsku pak byl 16., no a v Německu byl diskvalifikován. Dostal totiž penalizaci průjezd boxy za ulitý start, jenže tuto penalizaci neabsolvoval v předepsaném čase. Tak dostal černou vlajku. A víte co? Mě to vůbec nepřekvapilo. Tohle se totiž Héctorovi nestalo poprvé. Takže, já, když jsem uviděla, že má "jump start", tak má první reakce byla "Hm, takže to bude DSQ"...

Álvaro Bautista (Pull&Bear Aspar Team; Ducati)
Počet bodů: 44
Pořadí v šampionátu: 11.

Álvaro letos jede zatím skvěle. Bohužel tak trochu zadupává do země svého týmového kolegu. Než přejdu k hodnocení jednotlivých závodů, tak jen musím doplnit, že Álvaro má Ducati specifikace 2016. Sezónu ale nezačal úplně nejlépe, když v Kataru havaroval. V Argentině se ale vytáhl a zajel úžasné 4. místo. V USA byl potom 15., avšak během závodu měl pád. Potom nedokončil závod v Jerezu (to byl ten závod, kde se s ním po pádu chtěl Jack Miller prát), nedokončil ani závod v Le Mans. V Itálii ale zajel skvěle a slavil 5. místo. V Katalánsku se mu taky dařilo, tam skončil 7. V Nizozemsku ale závod opět nedokončil. Minule v Německu byl 6. Takže vidíte, že Álvaro v top 10 dokáže bez problémů jezdit, škoda toho, že už má letos 4 nedokončené závody.

Loris Baz (Reale Avintia Racing; Ducati)
Počet bodů: 31
Pořadí v šampionátu: 15.

Tak zajímavě to abecedně vychází, že tu máme dalšího jezdce na Ducati. Loris má onu specifikaci z roku 2015, takže společně s Abrahamem tu nejstarší a teoreticky nejhorší motorku. Těžko ale říct, jak to doopravdy je a jak velký rozdíl je mezi GP15, GP16 a GP17. Loris už je letos téměř na tom bodovém zisku, který měl loni na konci sezóny, takže to je pozitivní. Zatím to vypadá na jeho nejlepší sezónu v MotoGP, tak snad se to něčím nepokazí. Sezónu vůbec nezačal zle, když byl 12. v Kataru a 11. v Argentině. V USA ale havaroval. Nicméně je to jediný závod, který nedokončil a to je z jeho pohledu určitě dobré. Další body bral v Jerezu, kde byl 13. Doma v Le Mans zajel skvělý závod a skončil na 9. místě. V Itálii byl ale mimo body, skončil až 18. V Katalánsku se ale vrátil na bodované pozice, byl 12. V Nizozemsku si zatím zajel letošní maximum, když skončil na 8. místě. V Německu už mu to tak nevyšlo, tam byl až 19. Žádný bomba výsledek jako např. P4 loni se letos zatím nekonal, ale i tak musím říct, že Loris rozhodně nezklamal. Zatím jede dobrou sezónu (navíc na motorce 2 roky staré) a jak jsem řekla, má slušně zaděláno na svou nejlepší sezónu v MotoGP.

Cal Crutchlow (LCR Honda; Honda)
Počet bodů: 64
Pořadí v šampionátu: 10.

Kdo byl letos prvním jezdcem, který v závodě MotoGP havaroval? Ano, jistě, byl to Cal. Avšak po tomto nešťastném katarském závodě se to značně zlepšilo. V Argentině dokonce zajel pódium, když skončil 3. V Americe měl taky dobrý závod, tam byl 4. Jenomže potom v Jerezu opět nedokončil kvůli pádu. V Le Mans ale opět zajel skvěle, když byl 5. V Mugellu měl velkou smůlu, když v posledním kole ho srazil Dani Pedrosa. Cal to samozřejmě svérázně okomentoval. V Katalánsku byl potom 11., v Nizozemsku se mu ale závod povedl a on byl 4. V Německu pak taky nejel špatně, byl 10. Již dvakrát letos startoval z první řady, v Argentině a v Jerezu. Není to letos zatím nijak zlé, on se kolem té top 10 pohybuje pravidelně, občas je to lepší, občas horší. Loni ale taky neměl úplně dobrou první polovinu sezóny a skvělé výsledky začal zajíždět až ve druhé půlce, tak uvidíme.

Andrea Dovizioso (Ducati Team; Ducati)
Počet bodů: 123
Pořadí v šampionátu: 3.

Wow, Dovi zatím letos překvapuje. Tedy, to, že patří mezi ty nejlepší, to víme. Ale opravdu jsem před sezónou nepočítala s tím, že by mohl bojovat o titul. Na začátku sezóny jsem ale psala, že on i Ducati jsou celkem nepředvídatelní a že vůbec netuším, co mám čekat. Spíš na mě vždy ale působil tak nějak nudně, nenápadně. Možná to ale i bylo tím, že jsem ho nikdy nijak extra nesledovala. Letos ale zatím jede fakt dobře. Už to vítězství z loňska dávalo tušit, že to možná letos nebude vůbec zlé. V Kataru jel hodně dobře, nakonec z toho bylo P2. Ovšem v Argentině měl opět smůlu. Loni ho srazil Andrea Iannone, letos to pro změnu byl Aleix Espargaró. Takže pro Doviziosa je ten okruh nějaký začarovaný nebo co. V USA pak zajel solidní 6. místo. Ve Španělsku i Francii to možná byly takové nenápadné výkony, avšak bral spoustů bodů, když byl 5., a potom 4. No a na domácí trati v Itálii to přišlo. Neskutečný závod a neskutečné vítězství. Další vítězství přidal hned následující týden v Katalánsku. No a rázem se z něj stal jezdec, který jede o titul mistra světa. Dokonce vedl celkové pořadí MS. Tak on si od prvního vítězství v MotoGP na to další musel počkat 6 let, na to třetí čekal zhruba 8 měsíců, na to čtvrté pak týden :-D Poslední dva závody první poloviny sezóny mu už tak perfektně nevyšly, ale pořád to jsou velmi kvalitní výsledky. V Nizozemsku byl 5., v Německu pak skončil 8. V šampionátu je tedy 3. a na Viñalese před sebou ztrácí jenom bod. Na Márqueze pak ztrácí bodů 6. Ano, nejlepší tři jezdci po první půlce sezóny mají mezi sebou 6 bodů. Neskutečné.

Aleix Espargaró (Aprilia Racing Team Gresini; Aprilia)
Počet bodů: 32
Pořadí v šampionátu: 14.

Aleix už s tou Aprilií překonal loňské výsledky Stefana i Álvara. Fakt na té Aprilii jede dobře. Skvěle začal už v Kataru, kde byl 6. V Argentině havaroval a srazil i již zmíněného Doviziosa. V Americe mu to taky moc nevyšlo, byl až 17. On totiž v průběhu závodu zajel do boxů a poté se vrátil na trať. Takže sice dokončil, ale se 2 koly ztráty. V Jerezu se vrátil do top 10, skončil totiž na 9. místě. Jenomže následující tři závody mu totálně nevyšly. Nedojel do cíle ani ve Francii, ani v Itálii, ani v Katalánsku. Ve Francii odstoupil kvůli technickým problémům, v Itálii ulil start, dostal penalizaci a potom jezdil poslední. Nakonec zajel do boxů a odstoupil. V Katalánsku také odstoupil kvůli technice. Takže ta Aprilia ještě ani zdaleka není dokonalá. V Nizozemsku se to ale zlepšilo, když byl 10. V Německu to ještě vylepšil, skončil na 7. pozici.

Pol Espargaró (Red Bull KTM Factory Racing; KTM)
Počet bodů: 14
Pořadí v šampionátu: 20.

Pol vstoupil do nového týmu v MotoGP. Debut KTM není jednoduchý, ale to se asi čekalo. Tedy alespoň já očekávala problémy a to, že budou jezdit poslední. Avšak, jak sezóna postupuje, tak se to zlepšuje, tak jsem docela zvědavá, jak se jim bude dařit ve druhé půlce sezóny. Jak jsem již řekla, sezóna nezačala úplně ideálně, v Kataru byl 16., ale v Argentině dokázal brát 2 body za 14. místo. Ve Španělsku nedojel do cíle závodu, ale ve Francii se vytáhl a byl 12. Jenomže potom v Itálii opět cíl neviděl. Následně v Katalánsku byl až 18., ale potom v Nizozemsku bral body za 11. místo, což je zatím letos jeho maximum. V Německu byl 13., což také nebylo vůbec zlé. Kvalifikace má takové spíš nahoru dolů, ale už dvakrát se mu povedlo dostat se do Q2 a to je určitě dobré znamení.

Jonas Folger (Monster Yamaha Tech 3; Yamaha)
Počet bodů: 71
Pořadí v šampionátu: 7.

Jonas mi dělá samou radost. Lidi, on je 7. v pořadí šampionátu! To byl, mimochodem, i loni v Moto2 :-D Takže, já to říkala už před sezónou, že to vidím pozitivně, že Jonas ještě všechny překvapí. Někteří lidé jeho vstup do MotoGP komentovali docela negativně, já si jen říkala "však počkejte, vy, kteří pořád něco kritizujete, ještě budete zírat". A měla jsem docela pravdu. Teď už se sem tam dočítám, jak je Jonas překvapil a tak a docela se na některých těch komentářích bavím :-D Jsem na svůj tým a svého jezdce moc hrdá. Jsem velmi ráda, že nezklamal, že jsem měla správné tušení. V Kataru začal velmi dobrým 10. místem. V Argentině to vylepšil na 6. místo, v USA pak byl 11. V Jerezu skončil na 8. místě, v Le Mans byl 7., v Mugellu 13. V Katalánsku si pak zajel dosavadní maximum, když byl 6. Tu skvělou šňůru všech závodů dojetých do cíle a navíc na bodech pak ale přetnul v Nizozemsku. Havaroval hned v úvodních kolech závodu. V té době už byl jediným jezdcem se 100% úspěšností, tímto pádem se ale stalo, že už v poli nikdo takový, kdo by dojel do cíle všechny závody, není. Na jeho domácí trati v Německu to ale přišlo a já musím říct, že jsem to už někdy od čtvrtka tušila. Když se kvalifikoval na pěkné 5. místo, tak jsem všude psala, že Jonas z toho tu bednu prostě udělá. Tipovala jsem P3. Jonas jel opravdu výborně, až moc, a já z toho měla nervy. Dokonce chvíli vedl závod! Nakonec tedy ten můj tip nevyšel, protože Jonas byl ještě lepší. Skončil na 2. pozici a bylo to prostě úžasné. Navíc letos už ve dvou závodech zajel nejrychlejší kolo a je jediným Němcem v MotoGP, kterému se to povedlo. Už teď sem napíšu, že očekávám v jeho podání výborný závod v Brně a třeba i další bednu. Vždy se mu tady na tom okruhu daří, asi mu hodně sedí. Loni tu navíc vyhrál Moto2 a před lety tu vyhrál i v Moto3. Tak by tu sbírku mohl dokompletovat a vyhrát v MotoGP :-D No a mimochodem, rakouský závod, který se jede hned týden po Brnu, se jede přesně v den jeho narozenin.
 

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář