Závod 24 hodin Le Mans 2016

20. červen 2016 | 18.09 |
› 

lemans2016_2Stejně jako je tomu u mě v posledních několika letech zvykem, ani letos jsem si tento legendární závod ujít nenechala. Závodilo se minulý víkend. Start závodu byl v sobotu v 15:00, cíl závodu byl v neděli v 15:00. A vlastně už někdy od úterka probíhaly tréninky a kvalifikace (převážně na mokru), ale to jsem nesledovala. Pouze jsem si našla výsledky, abych věděla, jak vlastně vypadá startovní rošt. Letos jsem tedy neměla žádného velkého favorita, loni to pro mě byla nutnost, dívat se, protože startoval Nico Hülkenberg, nakonec jsem si tam ale nějaké oblíbence našla.

Já jsem vždycky fandila spíše Audi. Letos mě zaujala i posádka jednoho vozu Toyota. Naopak Porsche si mě nikdy nezískalo. Tedy, jedna výjimka tu je, a to zrovna to Porsche, ve kterém loni vyhrál Hulk.

Byla jsem ale rozhodnutá, že nejvíce budu fandit vozu Audi číslo 8 a to hlavně z toho důvodu, že v autě jel můj dávný idol Lucas Di Grassi. S ním se ve voze střídali Loic Duval a Oliver Jarvis a ti mi nevadí, i když se musím přiznat, že Jarvise moc neznám. Dále bylo jasné, že budu fandit Toyotě číslo 6 a to kvůli Kamui Kobayashimu. Navíc s ním ve voze jeli Mike Conway a Stéphane Sarrazin, a to složení této posádky se mi opravdu líbilo.

Bohužel Audi mělo problémy od samotného začátku závodu. Konkrétně to byl problém s turbem, které dokonce museli měnit. Tyto problémy konkrétně sužovaly vůz číslo 7, tedy posádku Lotterer, Fässler a Treluyer. To byla má náhradní posádka k fandění, kdyby náhodou ty předešlé dvě měly problémy. No a nakonec teda nejvíc problémů dopadlo zrovna na ně. Škoda.

Celý se závod se to míchalo mezi Toyotou a Porsche. Moje sympatie byly jasné. Navíc o vítězství bojoval zrovna vůz číslo 6, tak jsem mu držela palce. Hrozně jsem chtěla, aby to Kamui vyhrál, protože by to byl další bývalý pilot Sauberu, kterému by se to povedlo. No bohužel. Byl to právě Kamui, který rozhodl o tom, že jejich vůz nevyhraje. Já jsem tuto pasáž zrovna nesledovala, ale údajně se dostal hodně mimo trať, snad i do hodin, a ztratil dost času. 

V závěrečných hodinách bylo jasné, že vyhraje buď Toyota číslo 5 (Davidson, Buemi, Nakajima) nebo Porsche číslo 2 (Dumas, Jani, Lieb). Vedla Toyota. Byla poslední hodina závodu. Toyota na čele, už to vypadalo, že se to povede. Konečně. Já držela palce. Ona totiž Toyota, i když se závodu účastní už spoustu let a pořád to zkouší a zkouší, ještě nikdy nevyhrála. Teď to vypadalo, že to konečně přijde. V autě zrovna jel Kazuki Nakajima. Už komentátoři mluvili o tom, jak Kazuki bude prvním Japoncem, který tento závod vyhraje v japonském autě. A najednou se to stalo! 

Do cíle závodu zbývalo asi 5 minut, když Kazuki hlásil do týmového rádia, že vůz ztrácí výkon. U Toyoty v boxech všichni koukali s otevřenou pusou. To samé u Porsche. Já u televize také nechápavě zírala a doufala, že to Kazuki do toho cíle nějak dostane.

Komentátoři křičeli.

Toyota tak zpomalila, že vůz Porsche číslo 2 ji předjel. Kazuki to pak do cíle dostal, ale byli vyřazení, protože čestné kolo po závodě jeli déli, než je povolené.

U Toyoty všichi brečeli. Já se přiznám, že jsem k slzám taky neměla daleko. Tak moc jsem jim to přála! Naopak u Porsche po sobě všichni skákali a někteří se také neubránili slzám. Ale to byly slzy radosti. Už totiž nikdo nedoufal, že by mohli vyhrát.

Neskutečný. A pak mi někdo řekne, že motorsport je nuda. Je to ten nejúžasnější sport, který znám. Vybrala jsem si správně. Ano, občas se stanou tragické nehody, ale pak přijde závod plný emocí, kdy se vlastně rozhoduje až v samotném závěru a vy najednou víte, že prostě vším tím žijete. 

To byla opravdu reklama na závodění. Tohle by ani v Hollywoodu nevymysleli. Ono ne nadarmo se říká, že sám život píše ty nejvíce neskutečné příběhy.

Vraťme se ale výsledkům závodu. V hlavní kategorii tedy vyhrálo Porsche číslo 2 s posádkou Romain Dumas, Neel Jani a Marc Lieb. Po všech těch souhrách okolností se nakonec na druhé místo dostala Toyota číslo 6 ve složení Stéphane Sarrazin, Mike Conway, Kamui Kobayashi. Třetí nakonec bylo Audi číslo 8, tedy posádka Lucas Di Grassi, Loic Duval, Oliver Jarvis.

Takže bych vlastně mohla být spokojená. Jenže mě prostě mrzí ten konec Toyoty číslo 5. Navíc takhle před cílem! Ono 23 hodin a 50 minut je všechno v pohodě a najednou tohle! :-/

Všechny tři hlavní automobilky (pokud to takto můžu vyjádřit) nakonec na pódiu měly jednu posádku. 

lemans2016_1
                                       Vítězná posádka

A co další kategorie?

V kategorii LM P2 (což je vlastně jako by ta druhá nejlepší kategorie) jsem ani pořádně neměla žádného favorita, ale fandila jsem těm týmům, kde závodili jezdci, které znám z minulosti z jiných sérií. Tuto kategorii nakonec vyhrál tým Signatech Alpine, který měl vůz Nissan a posádku tvořili Gustavo Menezes, Nicolas Lapierre a Stéphane Richelmi. Richelmi byl v minulosti můj oblíbený jezdec v GP2, takže mi jejich vítězství udělalo radost. Druhý skončil tým G-Drive Racing s posádkou Roman Rusinov, Will Stevens a René Rast. Třetí pak byl tým SMP Racing s posádkou Vitaly Petrov, Victor Shaytar a Kirill Ladygin.

Zajímavé to bylo v kategorii GTE. Tam jsem měla jasného favorita a to tým Risi Competizione, ve kterém jeli Giancarlo Fisichella (tomu prostě fandím vždy a všude), Toni Vilander (Fin) a Matteo Malucelli. Dlouho se drželi ve vedení, já z toho měla radost. Jenže Toni udělal chybu a oni se propadli. Opět, tuto část závodu jsem zrovna neviděla, takže nevím, co přesně se stalo.

Ale kvůli tomu se do vedení dostal Ford s posádkou Joey Hand, Dirk Müller a Sébastien Bourdais. 

A tak to také nakonec dopadlo, Ford první, Ferrari týmu Risi Competizione druhé. Jenže zajímavé věci se děly po závodě, když týmy na sebe navzájem podaly protest. Ford dostal penalizaci 50 sekund za příliš vysokou rychlost v době, kdy v jedné části okruhu byla tzv. Slow Zone (něco podobného jako v F1 virtuální safety car). Dalších 20 sekund pak dostali za špatné snímače rychlosti kol. Ferrari dostalo penalizaci 20 sekund za to, že mu nesvítily světla na voze a ještě k tomu dostali pokutu 5000 euro, protože ignorovali černo-oranžovou vlajku.

Na celkové výsledky to ale nakonec žádný vliv nemělo.

Třetí pak skončil další vůz Ford, konkrétně pak posádka Ryan Briscoe, Richard Westbrook a Scott Dixon.

Také se soutěžilo v GTE mezi amatéry. Tam vyhrála americká posádka Ferrari William Sweedler, Towsend Bell, Jeffrey Segal.

Nemyslete si, já závod samozřejmě nesledovala celý. I když by to byla výzva, to jo :-D Pokoušela jsem se sledovat start, jenže v té době se zrovna jela i kvalifikace F1. Navíc skoro celou první hodinu závodu se stejně jelo za safety carem, protože hodně pršelo. Poprvé za celou historii tohoto závodu se startovalo za safety carem. Závod odmával Brad Pitt.

Počasí se pak ale uklidnilo a už se celý zbytek odjel na suché trati.

Večer jsem pak měla závod v televizi zapnutý, ačkoliv jsem se třeba nedívala úplně soustředěně, tak jsem to měla puštěné, abych věděla, co se tam děje :-D Ráno jsem si to pak zase pustila. Pak jsem měla přestávku, protože jsem koukala na Superbiky a GP2 a navíc byl oběd. Poslední hodinu jsem se ale dívala. A pak nevěděla, jestli sledovat ten infarktový závěr nebo radši přepínat na start F1. To bylo opravdu hrozné. Jestli se to bude příští rok zase krýt, tak už asi píšu FIA nebo tak něco :-D Kolik hodin jsem viděla dohromady, to fakt nevím, ale myslím, že to bylo míň jak půlka závodu a míň než loni.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Závod 24 hodin Le Mans 2016 michal 21. 06. 2016 - 11:04
RE(2x): Závod 24 hodin Le Mans 2016 niki 21. 06. 2016 - 15:48
RE(3x): Závod 24 hodin Le Mans 2016 michal 21. 06. 2016 - 18:12
RE(4x): Závod 24 hodin Le Mans 2016 niki 22. 06. 2016 - 17:16
RE(5x): Závod 24 hodin Le Mans 2016 michal 22. 06. 2016 - 20:28
RE(6x): Závod 24 hodin Le Mans 2016 niki 24. 06. 2016 - 18:15