Změny pro novou sezónu

16. březen 2016 | 14.58 |

Pojďme se teď společně podívat na ty nejzásadnější změny v pravidlech, která začnou platit od letošní sezóny. Jsou tu úpravy na pohonných jednotkách, pravidlo o pneumatikách se též změnilo. Čeká nás (nebo spíš týmy) další omezení v rádiové komunikaci. A také některými kritizována, některými naopak chválena změna kvalifikačního formátu. To vše už platí od Velké ceny Austrálie, která se jede o tomto víkendu.

Hlasitější motory

Motory mají být údajně o poznání hlasitější než tomu bylo v loňském roce. Já na žádném závodě osobně nebyla, takže to nemůžu posoudit. A v televizi ten zvuk je přece jen zkreslený. Má jít o změnu na výfukovém systému, kde byla odebrána součástka, která fungovala jako tlumič. Víc vám ale o tom neřeknu, protože to prostě nechápu. Fakt jsem se snažila, originální anglický článek z oficiálních stránek jsem si překládala, snažila jsem se tomu přjít na kloub, ale nejsem moc technicky založená. Takže pro opravdu technické informace si budete muset najít jiný zdroj, u mě na blogu to nebude :-D 

Jinak tedy, co se ještě motorů týče, tak byl omezen vývoj motorů tak, aby se Renault a Honda, kteří měli loni problémy, dokázali dostat blíže těm lepším. Výkonnost motorů může nyní překročit 1000 koní. Od Renaultu i od Hondy zní hlasy, že výkon jejich motorů se oproti loňsku zvýšil o 70 koní.

Nová specifikace pneumatik

Ke stávajícím čtyřem specifikacím přibyla letos ještě další, konkrétně pak ultraměkká, která je označená fialovou barvou. Opakování je matka moudrosti a tak si zopakujme, jaké že jsou ty ostatní sady pneumatik. Tvrdá směs je označená oranžovou barvou, střední směs má barvu bílou, měkká barvu žlutou, superměkká červenou.

Pirelli na každý závodní víkend nominuje tři různé sady pneumatik. Pro každého pilota bude k dispozici 13 sad, ale každý si může libovolně vybrat, kolik pneumatik od které sady chce. Dvě z těchto sad budou pro závod, jedna speciálně pro třetí část kvalifikace. K lepšímu pochopení si tedy uvedeme příklad. Lewis Hamilton si pro závod v Melbourne vybral jednu sadu středních pneumatik, šest sad měkkých a šest sad superměkkých (dohromady tedy oněch povinných 13). Jeho týmový kolega Nico Rosberg ale měl jiný výběr. Zvolil si dvě sady středních pneumatik, pět měkkých a šest superměkkých. 

Hlavním záměrem Pirelli bylo, aby si pilot mohl vybrat pneumatiky dle svého uvážení (z těch sad, které Pirelli na každý závodní víkend nominuje samozřejmě, nemůže si vybrat jen tak nějaké pneumatiky), dle svého jezdeckého stylu, dle chování vozu či specifikace okruhu. 

Omezená rádiová komunikace

To už tu bylo loni. Letos ale přichází další omezení. Takže o čem se můžou jezdec a tým během rádiové komunikace bavit? I nadále může tým svého pilota varovat před jakýmkoliv nebezpečím na trati jako je například odstavené auto, úlomky z vozu, olej na trati, změna počasí. Dále pak může informovat, že na voze je technická závada, třeba porucha motoru nebo defekt pneumatiky.

Také může být pilot informován o těchto problémech svých soupeřů. Tým může svému jezdci dávat informace ohledně pit stopu nebo ohledně odstoupení ze závodu. A také samozřejmě o tom, zda je někde na trati vyvěšená nějaká výstražná vlajka a informovat o všech zprávách, které vydalo ředitelství závodu.

Co je od letoška zakázáno? Jakmile je ohlášena jedna minuta do startu závodu, tým nesmí svému jezdci radit, aby jel přes pit lane, aby se zařadil na konec startovního roštu, řešit vyvážení vozu, vypnout nebo provádět kontrolu rádiového systému. Nicméně během nájezdu na startovní rošt může tým s jezdcem řešit nastavení a kontrolu rádia, vyvážení vozu nebo probrat, co se bude dít v následujících kolech. 

Cílem těchto změn je, aby víc záleželo na jezdci, aby se sám rozhodoval a ne, aby vše dělal pouze podle pokynů svého týmu.

Změna kvalifikačního formátu

O tom už se toho v posledních dnech napsalo a namluvilo dost. Nevím, jak dlouho tento nápad byl v hlavách představitelů, nicméně veřejnost se o něm dozvěděla až v únoru. I tak se ale, zdá se, všechno stihlo připravit a my už tuto sobotu uvidíme premiéru nového kvalifikačního formátu. Já tedy moc nadšená nejsem, ale zatím moc kritizovat nechci. Dejme tomu šanci.

Teď si tedy pojďme onen formát připomenout. Jak to bude probíhat?

I nadále zůstává systém tří částí kvalifikace. První část (Q1) se pojede na 16 minut. Po úvodních 7 minutách bude vyřazen jezdec, který v té chvíli bude mít na svém kontě nejpomalejší čas (a bude tak do závodu startovat z posledního místa). Dále bude vždy ten nejpomalejší pilot vypadávat po minutě a půl. Do druhé části kvalifikace (Q2), která bude trvat 15 minut, postoupí 15 pilotů. Po uvodních 6 minutách vypadne pilot s nejpomalejším časem, dále se opět bude vypadávat po minutě a půl. Třetí část kvalifikace (Q3) pak bude trvat minut 14 a postoupí do ní 8 pilotů. Po 5 minutách vypadne pilot s nejpomalejším časem, dále zase vždy po minutě a půl. Do závěrečné minuty a půl tak postoupí dva piloti a měli by si to tedy rozdat o pole position. 

Jak to ale bude vypadat v praxi, to těžko říct. Já se bojím toho časového limitu, protože na některých okruzích minuta a půl k zajetí jednoho měřeného kola nestačí. Takže budou muset všichni máknout v úvodu každé kvalifikační části. A taky si myslím, že ten závěr až tak úžasný, jak se to prezentuje, nebude. Jak už jsem ale řekla, nechci kritizovat něco, co se teprve zavede do praxe. Na kritiku je času vždy dost.

Nejdelší sezóna

Je před námi nejdelší sezóna historie, neboť se pojede 21 závodů. Do kalendáře se pro letošek vrátila Velká cena Německa, nově se letos pojede v Ázerbájdžánu.

Nováčci

Už jsem to psala v článku o nováčcích. Letos na roštu máme tři nováčky, kterými jsou Jolyon Palmer, Rio Haryanto a Pascal Wehrlein. Do závodů se po pauze vrací Kevin Magnussen a Esteban Gutiérrez. 

Nový tým

Do startovního pole nám přibyl jeden nový tým. Tím je americký Haas. Kromě toho se také jako tým vrací automobilka Renault, která odkoupila loňský Lotus.


To je tak asi to nejdůležitější, co byste o blížící se sezóně 2016 měli vědět. Už jsem tu myslím měla předsezónních článků dost a dost. Tak teď už se jen připravit a o víkendu si přivstat a konečně zase koukat na Formule. Nevím, jak vy, ale já se na letošní sezónu extrémně těším. Nevím, čím to, někdy mi prostě zimní pauza nějak uteče a já si ani nestihnu uvědomit, že už to zase začíná, ale letos prostě už se nemůžu dočkat.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Změny pro novou sezónu Šárka 16. 03. 2016 - 19:00
RE(2x): Změny pro novou sezónu niki 17. 03. 2016 - 21:23
RE: Změny pro novou sezónu michal 16. 03. 2016 - 20:12
RE(2x): Změny pro novou sezónu niki 17. 03. 2016 - 21:25