Změna kvalifikačního formátu?

24. únor 2016 | 13.10 |

O tom, že samotné týmy přišly s návrhem změny kvalifikace, jsem informovala už včera večer na blogové facebookové stránce. Jenže mi to prostě nedá a musím se o tom zmínit i přímo na blogu. Hlavou mi víří určité myšlenky, které prostě potřebuju někde ventilovat. 

Docela mě překvapilo, že to navrhly přímo týmy. Já původně myslela, že to je zase nějaký nápad od FIA. Zajímalo by mě, kdo to navrhl jako první a co týmy k takovým nápadům vedlo. Nelíbí se jim současná podoba kvalifikace? Proč? Byly tu sice před časem návrhy, že by se v sobotu jezdil jakýsi kvalifikační závod, nebo, že by se otáčel startovní rošt, podobně jako je to třeba v GP2 nebo GP3. K tomu nakonec nedošlo a asi ani nedojde, ale tento návrh je z mého pohledu podobně šílený. Pojďme si to shrnout.

Kvalifikace by dle návrhu týmů měla vypadat nějak takto:

První část:
První kvalifikační část by trvala 16 minut. Po úvodních 7 minutách by pilot s nejhorším časem vypadl a startoval by tak z posledního místa. Poté by vždy po minutě a půl vypadl pilot s nejpomalejším časem. Tak by jich postupně vypadlo 7 a do druhé části by postupovalo nejlepších 15.

Druhá část:
Prostřední část kvalifikace by trvala 15 minut. Po 6 minutách by vypadl pilot s nejhorším časem. Poté by opět vždy po minutě a půl vypadl pilot s nejhorším časem. Vypadlo by tak opět 7 pilotů a do závěrečných bojů by se dostalo 8 závodníků.

Třetí část:
Trvala by 14 minut. Po 5 minutách by vypadl pilot s nejpomalejším časem. Poté zase vždy po minutě a půl by vypadl ten, který by měl nejhorší čas. Do závěrečné minuty a půl by se tak dostali dva závodníci, kteří by si to rozdali mezi sebou.

Tak mě napadá, nenavrhl si to Mercedes, aby měli hezky v závěru souboj Hamilton vs. Rosberg?

Já teda musím říct, že mě to hodně překvapilo, že chtějí dělat takové změny. A navíc, pokud by se to schválilo na jednání Světové rady motorsportu, která zasedá v březnu, tak by se to do pravidel dostalo ještě letos! Dovedete si to představit? Oni by zavedli nové pravidlo a hned za týden by se to začalo používat.

No, nevím. Přijde mi to jako zbytečná komplikace a chaos. Chápu, že se to asi snaží udělat zajímavější. Chtějí, aby se na trati něco dělo. Ale myslím, že doby, kdy pilot stál celou dobu v boxech a pak si vyjel na jedno měřené kolo, už jsou pryč. Poslední dobou jsme bývali svědky velmi zajímavých a napínavých kvalifikací. Nechápu, proč měnit něco, co funguje. Myslela jsem, že i týmy jsou s tím takto spokojeny. No jak se zdá, tak asi nejsou. Ale mě přijde tento návrh trošku mimo. 

Formule 1 se chce přiblížit obyčejným fanouškům, ale místo toho jde spíš opačným směrem. Už teď si spousta lidí stěžuje, že je pro ně F1 moc složitá, že to prostě nechápou a proto na to nekoukají. Mám tyto zkušenosti i ze svého okolí. 

Docela by mě zajímaly reakce jednotlivých pilotů, jestli se to už k nim dostalo a co na to říkají.

Teď se konají testy v Barceloně, tak si myslím, že média toho využijí a možná se nějakých těch reakcí dočkáme. 

Jak taky někteří trefně poznamenali, co když bude mít nějaký pilot na svém voze technické problémy? Co když někdo havaruje? Jak se bude vypadávat potom? Myslím, že by se nad tím ještě měli všichni pořádně zamyslet a ne to rychle spíchnout horkou jehlou a hurá, hlavně, že děláme změny!

Mě se aktuální formát kvalifikace líbí a nevím, proč by se to mělo měnit. Dle mého to funguje dobře a jak jsem již napsala výše, tak si myslím, že o akci a napínavé okamžiky není nouze. Vždyť se tímto systémem kvalifikace inspirovaly superbiky a MotoGP a zavedly něco podobného. Sice ne úplně stejné, ale velmi podobné a vlastně se snad ani netajily tím, že to je inspirované kvalifikací F1. Mě se to tenkrát nelíbilo, když se to v MotoGP zavedlo, ale teď jsem spokojená, taky to tam funguje dobře. Takže to se, pokud se nový formát kvalifikace v F1 opravdu zavede, zase budou ostatní závodní série inspirovat tímto? Už stačí, že od letošního roku změnilo MS Superbiků víkendový harmonogram, z kterého tedy vůbec nejsem nadšená a nechápu proč. Takže další změny v jiných sériích nechci. Už je toho na mě pro letošek nějak moc.

Ještě mě tak napadá. Vždyť ta minuta a půl na některých okruzích ani pořádně nestačí k zajetí jednoho měřeného kola. No a nebo. Dovedete si toto představit na okruzích typu Monako nebo Singapur, kde kvůli úzké trati je vždy větší provoz a těžší si najít prostor pro své rychlé měřené kolo? A co v případě, že by během kvalifikace pršelo?

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Změna kvalifikačního formátu? katka 24. 02. 2016 - 13:29
RE(2x): Změna kvalifikačního formátu? niki 24. 02. 2016 - 18:15