Válka motorů?

8. září 2015 | 15.07 |

monza_2Co si budeme nalhávat. Prim ve Formuli 1 aktuálně hraje tým Mercedes. Není to ale jenom o tom, jaké auto tým postaví. Důležité je taky mít dobrý a výkonný motor. Motor, který bude vozu absolutně sedět. A tady to prostě Mercedes vychytal. Na motory Mercedes aktuálně žádný jiný nemá. Ostatní za ním paběrkují. V F1 máme letos kromě Mercedesu jetště motory Ferrari, Renault a Honda. Ferrari není tak daleko, ale Renault a Honda mají letos značné potíže. Pro příští či přespříští rok se tak očekávají docela velké změny, co se dodatavelů motorů týká. No, očekávají, spíš týmy se asi snaží vzít otěže do vlastních rukou. Zdá se, že Red Bull už má dost problémových motorů Renault a poohlíží se jinde. A údajně i McLarenu už s Hondou dochází trpělivost.

Mercedes aktuálně dodává motory svému týmu, Williamsu, Force Indii a Lotusu. Jak se zdá, tak jeden odebíratel jim ubyde. A to Lotus. Mluví se totiž o tom, že automobilka Renault odkoupí tým Lotus a stane jakýmsi továrním týmem. A je také možné, že se stane jediným týmem s motory Renault.

Motory Renault aktuálně odebírají Red Bull a Toro Rosso. Franz Tost prohlásil, že Toro Rosso má smlouvu s Renaultem i na příští rok. Tu by měl mít i Red Bull. Čím dál víc ale kolují zprávy, že Red Bull smlouvu s Renaultem předčasně vypověděl, nebo v nejbližší době vypoví. Co pak? Mercedes prý nepřipadá v úvahu. Takže Ferrari? Maurizio Arrivabene připustil, že nějaká jednání na toto téma proběhly. A údajně by se ani případné spolupráci nebránil. Toro Rosso kdysi motory Ferrari odebíralo, takže proč ne Red Bull. Jenže opravdu chce Ferrari dodávat motory dalším týmům?

Ferrari samozřejmě dodává motory pro svůj tým, dále pro Sauber a Manor. Příští rok bude dodávat motory i týmu Haas. Že by tedy přibyly i další dva týmy? Kdo ví..

Každopádně vztah Red Bull - Renault údajně není růžový. Jenomže, kdyby Red Bull vypověděl smlouvu Renaultu, tak by přišel o tučnou sumu od sponzora Total. Navíc myslím si, že vypovídat smlouvu bez toho, aniž by měli už něco v záloze, je hloupost. Aby se pak nestalo, že zůstanou bez motoru...

Aktuálně se na autosportu objevil článek o tom, že mezi týmem Manor a Mercedesem proběhla jakási nezávazná komunikace ohledně dodávky motoru na rok 2016. Otázkou je, jestli by chtěl Mercedes dodávat motory týmu, který je na konci pole. Na druhou stranu, třeba by to Manoru pomohlo ve výkonnosti. A navíc. Tým Mercedes má velký zájem na tom, aby jejich pilot Pascal Wehrlein jezdil ve Formuli 1. A to nejlépe už příští rok. Wehrlein je pilotem Mercedesu v DTM a v F1 působí jako záložní a testovací pilot. Byla tu jistá možnost, že by si tohoto německého pilota procpali do Force Indie (která také odebírá motory Mercedes, jak již bylo řečeno). Ale nyní se zdá, že Force India si pro příští rok udrží stejné jezdecké složení jako letos. Takže Wehrlenovy možnosti se začínají ztenčovat. Kdyby tedy Manor odebíral motory Mercedes, byla by tu jistá možnost, že by tam mohl Wehrlein závodit.

Na rozhodnutí ohledně dodávky motorů závisí i osud Romaina Grosjeana a Pastora Maldonada. Pokud Lotus opravdu koupí automobilka Renault, tak se zdá velmi pravděpodobné setrvání Romaina Grosjeana. Francouzský tým by jistě měl velký zájem na tom, aby v jejich týmu jezdil francouzský pilot. Ohledně Pastora Maldonada visí těch otazníků víc. Také záleží na sponzorských penězích od PDVSA. Jak už jsem zmiňovala v jednom z minulých článků, firma nějaké peníze Maldonadovi nevyplatila. A nevím, jestli by si s takovou to místo v Lotusu, případně v celé F1, udržel.

Tým McLaren se rozešel s Mercedesm a pro letošní sezónu začal odebírat motory Honda. Toto spojení bylo před lety jedinečné. Senna v McLarenu s motorem Honda. Jenomže letos to vůbec není idylické. Jeden problém střídá další. A u McLarenu už údajně začala docházet trpělivost. Vypadá to, že příští rok ještě s motory Honda vydrží, ovšem pokud se situace nezlepší, tak jen těžko můžeme odhadovat, jakým směrem se McLaren odebere. Návrat k Mercedesu? A měl by Mercedes zájem?

Já bych docela uvítala, kdyby se do šampionátu zapojil ještě nějaký další dodavatel. Někdo, kdo aktuálně není zaujatý vůči žádnému týmu. Třeba by se mi líbil návrat Cosworthu. Nebo příchod úplně nového dodavatele motorů.

Docela se mi líbil názor jednoho fanouška v jedné internetové diskuzi na toto téma. Ten prohlásil, že by prostě automobilky měly mít svůj jakýsi tovární tým, prostě Ferrari se svým motorem, Mercedes se svým motorem, Renault se svým motorem, případně Honda se svým motorem. A ostatním týmům by motory dodával úplně někdo jiný. Protože když prostě například Ferrari dává motory ještě dalším týmům, tak kdo dostane jako první aktualizovanou verzi? Samozřejmě, že tým Ferrari. A pak se tvoří mezi týmy rozdíly. 

Manor letos odebírá od Ferrari rok staré motory. 

Musím říct, že i mě by se to líbilo. Ať se pole víc vyrovná.

Také v té samé diskuzi padl názor, že aktuálně prostě motor pro F1, který by byl konkurenceschopný, dokážou postavit tak akorát Mercedes a Ferrari, tak ať se to v F1 zúží pouze na tyto dva dodavatele. 

No já hlavně doufám, že se nikdy v budoucnu nedočkáme jednoho jediného dodavatele. Chce to konkurenci více dodavatelů. Protože i o té soutěži mezi jednotlivými dodavateli motorů to v F1 je. Chtěla bych vidět velkou konkurenci, ale takovou, aby opravdu na to měli všichni.

Každopádně, jsem zvědavá, jak se vyvine situace u Red Bullu. Já si myslím, že příští rok u Renaultu ještě vydrží. Otázkou ale zůstává, jak to bude s tím Lotusem. Jestli ho Renault opravdu odkoupí a nerozhodne se třeba sám, že to bude jejich jediný tým.

I situace ohledně toho Manoru začíná být zajímavá, a jsem zvědavá, jak se to nakonec vyvine.

No a o McLarenu a Hondě ani nemluvě.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Válka motorů? katka 08. 09. 2015 - 18:22
RE(2x): Válka motorů? niki 10. 09. 2015 - 12:04