Kaltenbornová o situaci v Sauberu

21. říjen 2014 | 18.17 |

monisha_kaltenbornŠéfka týmu Sauber Monisha Kaltenbornová v exkluzivním rozhovoru pro web crash.net hovořila o aktuální situaci v tomto švýcarském týmu. Tým Sauber prožívá nejhorší sezónu ve své historii, když v letošním roce na svém kontě nemá ještě ani jeden bod. Kalbenbornová však za svým týmem stojí a stále mu věří.

Řekla byste, že letošní sezóna je tou nejtěžší za dobu vašeho působení v týmu?
Řekla bych, že je to ta nejhorší sezóna, jakou jsme kdy měli. Když se podíváte, kde se nacházíme, bez bodů...Měli jsme sezóny, kde jsme nějakou její část byli poslední nebo předposlední, ale ano, být zde bez bodů a situace, které z toho vyplývají a jsou mimo naši kontrolu, takže je těžké na to reagovat. Takže ano, myslím, že to je nejhorší sezóna.

Takže jako šéfka týmu, co můžete udělat, abyste se v týmu ujistili, že příští sezóna bude lepší?
V našem případě bych na začátek ráda řekla, že jako tým nemáme takové výkyvy. Jako tým bych neřekla, že to je stejné jako tomu bylo před 40 lety a spousta lidí, kteří tu byli, když jsme v roce 1993 vstoupili do F1, tu stále je. Od té doby toho spoustu zažili, byli svědky vzestupů i pádů, takže rozumějí tomu, že tento business není jednoduchý, zvláště, pokud jste soukromý tým. Co já se mohu pokusit udělat, je pouze to, že jim dám naději a víru a pokusím se jim to dokázat jakýmikoliv výsledky, jakých budeme schopni, že pracujeme na zlepšení. Kousek po kousku se to zlepšuje a to je jediná cesta, jak musíte udržet tým pohromadě.

Jak důležité s ohledem na příští sezónu by byl zisk devátého místa? Jaké jsou možné důsledky, pokud se to nepovede?
Z morálního pohledu týmu by to bylo frustrující, a byl by to pro tým určitý impulz. Samozřejmě, že by to finančně pomohlo, někdo by možná nějaký ten milión nepovažoval za peníze, ale je to hodně peněz! Čím výše jste, tím významnější pozici získáte, ale ano, bylo by to pro tým pozitivní, a být pozitivní je to, co nám může pomoci.

Překvapilo vás, že to tak dlouho trvá a tým stále nemá žádné body? Když tým Marussia získal v Monaku body, nepomyslela jste si "To je v pořádku, to nás neohrozí" ?
Věděli jsme, že to nebude jednoduché, ale musím přiznat, že jsme nečekali, že tým bude v takovéto pozici. Měli jsme různé šance a z různých důvodů se nám je nakonec nepodařilo využít. Po závodě v Monaku jsme v následujících závodech chybovali, ale myslím, že v posledních několika závodech to bylo lepší a snažíme se minimalizovat tuto oblast a tyto faktory.

Víme, že nejsme v pozici, ve které bychom, i přes to, jak se nám loni dařilo, mohli přijít a říct, že můžeme získat body. Takže to nejlepší, co můžeme udělat s tím, co máme, je, že nebudeme dělat chyby, a když se objeví nějaká příležitost, hned se jí musíme snažit chopit.

Pojďme si povídat o finančních dopadech.

Jste docela otevřená v této záležitosti. Myslíte si, že velké týmy, Bernie a FIA opravdu neposlouchají vaše obavy?
Jsem si jistá, že poslouchají, ale to není o poslouchání, je to o tom, něco udělat. To je to, co si myslím, že chybí, i kdyby to bylo minimum. To bylo v minulosti jiné. Soupeři přišli a něco změnili. Není to tak dávno, co jsme byli tovární tým a stále bylo několik továrních týmů a dohromady jsme se ujistili, že i zájmy těch nejmenších týmů budou zohledněny.

Dnes jsme na druhém konci. Předtím, když jsme byli tým BMW, tak jsme byli uprostřed pole, potom se z nás stal soukromý tým, ale stále jsme se drželi uprostřed, takže známe pohled z obou stran. Pokud to vše srovnáte, dnes to není tak jednoduché, je minimální shoda na tom, abychom dělali věci společně. Nemyslím si, že v dnešní době prostě můžete prohlásit "pokud si nemůžete dovolit účast v tomto sportu, tak to nedělejte", protože každý z nás, a nezáleží jestli jste na vrcholu nebo poslední, všichni jsme do toho něco vložili, do našich továren a týmů, abychom byli schopni závodit na této úrovni.

Nemyslím si, že by bylo jednoduché říct "na tom nezáleží, když to nedokážete, tak to vzdejte". A argument, že za posledních 20 nebo 30 let tolik týmů odpadlo, nemusí znamenat, že to nebude jiné. Nejsme v dobách, kdy na roštu bylo 20 nebo 30 týmů a dokonce jste museli vyjet na trať a vůbec se kvalifikovat, abyste mohli jet kvalifikaci. To bylo naprosto odlišné. V těch dobách to opravdu bylo více o soukromých týmech, soukromé osoby přišli a chtěli závodit, takže tato srovnávání dnes moc nedávají smysl.

Díky komerčním právům jsme dnes na úrovni, že bychom měli vidět v ostatních sportech, které se dají srovnávat, dobré příklady a měli bychom se pokusit najít realizovatelné řešení. Neměli bychom dělat chybu, že půjdeme směrem, jakým jiní lidé v jiných sportech, kdy nejsou se situací spokojeni, protože vědí, že to musí udělat, ale radši by to nedělali. Takže potřebujeme udržet týmy, potřebujeme mít tuto rozmanitost, protože to je Formule 1.

Z jakých konkrétních sportů myslíte, že by si F1 měla vzít příklad?
Myslím, že bychom se mohli poučit ze spousty sportů. Nejsem expert na všechny sporty, ale můžete to vidět například ve fotbalu, řekněme od Premier League až po Bundesligu, kde také máte stejnou situaci a jsou zde velké kluby, malé kluby, ale velké kluby a jejich federace přemýšlejí o způsobech, podnětech, jak podporovat menší kluby. V Bundeslize proběhlo, že Bayern Mnichov se připravil vzdát určitého příjmu z určitých zápasů ve prospěch menších týmů, protože je v lize také potřebují.

Když se podíváte na anglickou Premier League, tak tam nejsou týmy, které by tím, že jsou na konci, nějak výrazně trpěly... Nikdo neříká, že musíte mít tolik, jako týmy na čele, nakonec je to vše o výkonu a závodění. Pokud chcete být lepší, tak pro to udělejte více, buďte lepší ve vašich výkonech, takové je tady pravidlo. Ale z příjmu, který dohromady tvoříme, by to nemělo být tak, že pokud jste na konci, musíte mít problémy. Mělo by to být prostě dost na to, že tu můžete být a odvádět svou práci. Pak to musíte poskládat všechno dohromady, což v porovnání s ostatními sporty, je opět unikátní, hlavně s technickou stránkou věci. Potom, když to máte, tak to začíná být zajímavější, protože menší nebo soukromé týmy mohou mít vliv na čelo. Viděli jsme za posledních 20 let ve Formuli 1, jak jsme se dokázali dostat na vrchol. Jednou se nám podařilo skončit na 4. místě v šampionátu, když tu bylo několik konstruktérů a nemluvilo se o kontrole výdajů. Myslím, že je to zdravé prostředí, ve kterém bychom měli být.

Kolik týmů si myslíte, že je ve finančně zdravé pozici?
Nemyslím, že jich je mnoho...

Některé týmy vypadají, že jsou ochotni v klidu mluvit o problémech, ale myslíte si, že jde o víc, než o jedno setkání? Obyčejný fanoušek pouze vidí v neděli závodit auta a myslí si, že vše je v pořádku...
Nemyslím si, že je vše v pořádku. Myslím, že někteří lidé zde by si to chtěli myslet, ale není to v pořádku. Je opravdu špatné, když musíme čekat, až se něco strašného stane a pak teprve reagujeme. Jestli je na tom tým finančně dobře nebo ne, to se dá těžko poznat, a to i u továrních týmů. Také jsme jím byli a není to tak dávno a odkud podpora pochází nejvíc, to je určitě od výrobce. Když jsme mluvili s naším výrobcem, závodění nebylo jejich hlavním zájmem, takže to pouze finančně muselo vyhovovat jejich plánu. Nedali nám žádný volný šek a neřekli "utraťte to za co chcete". Bylo to v rámci rozpočtu a museli jste se s tím smířit a když jsme chtěli víc, museli jsme velmi jasně vysvětlit, proč, a neměli jsme žádnou jistotu, že to tak bude.

Takže myslím, že i když mluvíte o tom, jestli je tým finančně zdravý nebo ne, jste závislí na výrobci a my jsme viděli, co se stalo, když odešel... Takže myslím, že musíte být velmi opatrní, když říkáte, kolik týmů, kdyby to bylo pouze podnikání a fungovali sami za sebe bez tohoto sportu, je opravdu finančně zdravých.

Vzhledem k tomuhle, jak realistické je mít tři vozy v jednom týmu?
Je těžké říct, jak realistické to je, protože nemáte pohled do ostatních týmů, ale myslím, že nejdůležitější, a to, co je naší prioritou, je, abychom zde udrželi všechny týmy, které tu momentálně jsou. Potřebujeme mít rozmanitost, a pokud bychom změnili systém, měli bychom být ohledně toho velmi opatrní. O třech vozech pro jeden tým jsme vedli diskuze, není to ve Formuli 1 nic nového, a pokaždé, když na to narazíme, tak dojdeme do stádia, že zjistíme, že by to bylo velmi náročné.

Jak chcete určit tým, ve kterém pojede třetí vůz? Což je možná jednoduché udělat, ale důležitější je, jak budete třetí vůz provozovat? Všechny možné důsledky, jestli získáte body nebo ne, koho tam posadíte, jak bude auto fungovat během závodu? A dovedete si představit další možné důsledky, které by to mělo, pokud se podíváte na sezónu jako je tato, kde panuje mezi týmy tolik rozdílů. Jak by to vypadalo, kdyby tu byl dominantní tým se třemi vozy, a pak dominance má hodně společného s pohonem, takže by tu byly další tři vozy, a hned máte zabraných prvních šest pozic. Pak máte další, kteří zaberou pozice a když se vám opravdu nedaří, tak máte poslední místo jisté. Jak by tohle fungovalo u fanoušků? Myslím, že pokud chcete dělat takovéhle změny, tak musíte být opravdu velmi opatrní.

Z pohledu týmu Sauber, jak sebevědomí jste, že tým bude na startovním roštu i příští sezónu a že to bude lepší než letos?
Příští rok myslím na startovním roštu budeme a rozhodně budeme v lepší formě.

 

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře