Mika Kallio: Nejlepší závod byl v Indianapolis

19. říjen 2014 | 22.03 |
› 

mika_kallio_3Do konce sezóny Moto2, resp. celého mistrovství světa silničních motocyklů, zbývají poslední dva závodní víkendy. Malajsie a Valencie. Finský závodník Mika Kallio je v šampionátu jezdců na druhém místě za svým týmovým kolegou Esteve Rabatem. Mezi nimi je rozdíl 41 bodů. Ve hře je bodů 50, takže Kallio má stále šanci získat světový titul.

Tento týden (pozn. rozhovor byl dělán ještě před samotným závodním víkendem), kdy se celý seriál přesunul na další závod do Austrálie, Fin poskytl pro web motogp.net.au rozhovor, jehož překlad do češtiny vám teď nabízím :-)

Jak se cítíš?
Mám žaludeční problémy. Nevím, co jsem snědl, ale je tu problém, který se pořád opakuje. Takže doufám, že zítra už to bude lepší, jinak si budeme muset vybrat, abychom zajeli nějaká kola.

Jaké jsou tvé pocity ohledně šampionátu?
Samozřejmě jsem doufal, že na tom budeme lépe, nyní mám na mysli fakt, že během posledních 5 závodů jsem na svého týmového kolegu ztratil hodně bodů a rozdíl je nyní kolem 40 bodů, takže nyní bude velmi těžké vyhrát v šampionátu. Pokud chci stále získat titul, tak potřebuju mít štěstěnu na své straně a na druhou stranu, aby měl Tito smůlu a samozřejmě až do konce na to budeme tlačit, jak bude nejvíc možné, a uvidíme, jak to půjde. Ale z nějakého důvodu v posledních několika závodech dost bojujeme s tím, získat dobrý pocit z motocyklu. Největším problémem bylo, že jsem nebyl schopný získat z motocyklu dobrý pocit a během závodu pneumatiky ztrácely přilnavost. Také obvykle v polovině závodu cítím, že zadní pneumatiky ztrácí hodně přilnavosti a já jedu pomaleji a nedokážu udržet tempo.

Ničí tě tahle pozice v šampionátu?
Vždycky, závod od závodu, říkám, že nepřemýšlím o šampionátu. Samozřejmě, pokud vidíte, že máte šanci vyhrát, tak začnete přemýšlet. "Co by bylo nejlepší udělat. Je lepší riskovat nebo raději moc ne. Když dojedu první, druhý, třetí, je to dost na to, aby zůstal boj o šampionát otevřený." O takových věcech začnete přemýšlet, ale já obvykle říkám, že nejlepší je soustředit se na každý jednotlivý závod. Šampionát pro nás není jednoduchý, takže je těžké myslet dopředu. Je to závod od závodu a uvidím, jestli budu schopný dostihnout Tita.

Máš nějaký čas vyrazit si s přáteli nebo být s rodinou?
To záleží. Někdy máme mezi závody testování nebo jiné záležitosti, takže musím zůstat s týmem, takže necestuju domů po každém závodě. Také záleží na časovém rozvrhu. Obvykle, když mám volno, tak jedu domů. Jeden týden doma vám dobije baterky a připravíte se na další závod. Také mám sedmiletou dceru, která žije ve Finsku, takže to pro mě není jednoduché, protože já žiju v Monaku. Vždycky je to pro mě docela náročné. Vlastně posledních deset let jsem takto strávil, takže se stále snažím nějakým způsobem vidět svou dceru.



Odpočíváš vůbec někdy v Monaku, když jsi doma nebo je přestávka mezi závody?
Když jedu do Monaka, tak dělám normální věci. Jsem sám doma nebo se svou přítelkyní. Prostě si užívám svůj volný čas a také sportuji, abych si udržel svou fyzickou kondici. Také tam mám přátele, se kterými rád trávím čas. Jak už jsem řekl, jezdím do Finska, abych viděl svou dceru. Pro mě je život ve Finsku komplikovaný. Vždy to ale byl můj cíl. Po závodě rád zapomínám na toho Miku Kallia ze závodního víkendu, který je jiný než Mika Kallio doma. To pro mě vždy bylo něco jako "dvojí nastavení". Závod, potom domov. Mě osobně tento styl sedí, protože když se budu pořád soustředit na uvažování o tom, jak rychlý dokážu být na trati, tak věřím, že brzy si začnu myslet, že si závodění až moc užívám. Takže je lepší mít to jako dvě oddělené věci.

Finsko vyprodukovalo několik dobrých sportovců v oblasti motorsportu. Mluvíš nebo jsi narazil na jiného takového závodníka, například Kimi Räikkönena?
Několikrát, někdy. Samozřejmě v Monaku. Za posledních několik let jsem je viděl při závodě v Monaku, třeba zrovna Kimiho. Někdy jsme spolu ve Finsku, relaxujeme a užíváme si strávený čas. Je to tak jednou do roka, takže ne moc často. Například, Finsko je docela malá země, takže víceméně každý se zná s každým a potkáš závodníka, který má stejné přátele jako ty. Je to taková malá skupina, zejména ta motoristická.

Spousta lidí si myslí, že závodník MotoGP je odvážnější než pilot Formule 1. Popichujete se s ostatními závodníky?
Myslím si, že mezi těmito závodníky je vždycky trochu soutěž. Nevím, jestli opravdu někdo říká, že jejich sport je fyzicky náročnější či lepší než náš, ale určitě tu jistá forma soutěže mezi některými z nás je. Nezáleží na tom, co říkáme, vždy tu je. Je tu dobrá pospolitost.

Pozitiva na tom, že zůstáváš v Moto2 a negativa, že nejdeš do MotoGP?
Byl jsem tam dva roky, v letech 2009 a 2010 a nyní jsem v Moto2 a řekl bych, že když jsem přišel do Moto2, vždycky jsem se chtěl vrátit do MotoGP, ale pouze v případě, že bych našel dobrý tým a mohl říct, že jsem schopný zajet dobré výsledky. Měl jsem několik schůzek a dostal jsem několik nabídek z MotoGP, ale nakonec jsem vždy řekl ne děkuji, raději zůstanu v Moto2, protože pro mě osobně je důležité, abych byl schopný podat dobré výsledky. Chcete si myslet, že můžete vyhrát šampionát nebo být třetí či pátý nebo tak, takže tohle je dobrá motivace, pokud chcete být na stupních vítězů a chcete vidět, že tým pracuje tvrdě, aby vás tam dostal. Pokaždé se zlepšujete a to je dobré pro motivaci a mnohokrát, když jsem mluvil s týmy z MotoGP, tak technicky nebyly na této úrovni. Můžete skončit na 10. nebo 15. místě, ale to není to, co by se mi líbilo. Takže jsem se vždy rozhodl zůstat v Moto2, kde mám možnost nacházet nové věci a mám šanci zde bojovat. To je můj cíl.

Cítíš se pod tlakem, když tvůj týmový kolega vede šampionát?
Pro mě to není problém. Před sezónou a také v jejím průběhu jsem řekl, že je dobré mít v týmu dva piloty na víceméně stejné úrovni, protože pokud jsou oba dva na čele, tak na to celou dobu tlačí a získávají lepší a lepší výsledky. Myslím, že pro Tita je to dobré, pro mě je to také dobré a samozřejmě také pro tým. Ale pokud je jeden závodník na vrcholu a druhý 15., tak myslím, že někdy i ten na vrcholu nemá potenciál na to, aby byl na vrcholu. Je jednodušší, když říkáte, že váš týmový kolega na to tlačí až na limit, ale vy to musíte udělat také, i když máte zrovna špatný den, tak to musíte udělat. Pro mě je to spíše pozitivní než negativní. Samozřejmě, když začnete bojovat o šampionát a je to stále těsnější, zejména ke konci sezóny, tak jste více nervózní. Mezi námi je všechno v pořádku, nic se nezměnilo.

Máš rád okruh na Phillip Islandu?
Mám ho rád, je to dobrá trať. Mám rád to místo, trať je jednou z nejlepších, zejména první a poslední zatáčka. Opravdu si tady můžete závodění užívat. Doufám, že nám se bude více dařit.

Jaký moment z roku 2014 podle tebe zatím vyniká?
Nejlepší pocit a spokojenost jsem měl v Indianapolis, jak během závodu, tak vlastně celý víkend. Začali jsme opravdu špatně a nějakým způsobem naše nastavení bylo opravdu vzdáleno od dobré úrovně a první volný trénink pro nás byl doslova katastrofa. Ale potom jsme vložili hodně úsilí do toho, abychom našli správný pocit z jízdy a všechno jsme změnili. Krok po kroku jsme se zlepšovali, a nakonec při kvalifikaci na mokré trati jsme získali pole position. V závodě to pak bylo opravdu dobré, protože hned od prvního kola jsem vyrazil a vyhrál jsem. Obvykle je to v Moto2 komplikované, obvykle je tu velká skupina, která mezi sebou bojuje o stupně vítězů. V tu dobu jsem byl docela vepředu, když to porovnám s ostatními závodníky. To je vždycky příjemné.
 

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře